הצד האפל של הריפוי הרוחני שאף אחד לא מדבר עליו

אלת׳יאה לונה

מאי 2018

מאנגלית: סמדר ברגמן

ריפוי רוחני נחשב בדרך כלל למשהו חיובי מאוד. מה כבר יכול להיות מרומם רוח יותר מאשר חיבור שתי המילים ״רוחני״ ו״ריפוי״ יחד? הדבר דומה לכלבלב ולחתלתול מתחבקים… או לאכילת עוגת שוקולד ברוטב קרמל. זה פשוט מרגיש נפלא וקסום.

ואל תבינו אותי לא נכון. אני אוהבת ריפוי רוחני. אני חושבת שהוא מהותי לחלוטין למסע הפנימי שלנו. למעשה, אם כל אדם בעולם היה עובר ריפוי רוחני, אני חושבת שהאנושות והפלנטה היו משתנים לעד. אני מאמינה שהיינו משיגים סוף סוף את אידיאל השלום העולמי.

אבל אם כבר קראתם חלק מהמאמרים שלי, אתם יודעים שאני לא אוהבת להתמקד אך ורק בצד ״האור והאהבה״ של הרוחניות. אני ״עובדת צל״. אני אוהבת לצלול אל החשכה ולחשוף את הנסתר. והיום, עלינו לכוון זרקור אל הצד האפל של הריפוי הרוחני.

אך תחילה…

מהו ריפוי רוחני?

ריפוי רוחני הוא העיסוק (וההתנסות) בהשבת הרוח או הנשמה שלנו, איזונן והחזרתן להרמוניה. קיימות גישות רבות ושונות לריפוי הרוחני. לדוגמה, מרפאים מסוימים מתמקדים רק בהשבת איזון לשדה האנרגיה האתרי או הלא-פיזי של גוף האדם. מרפאים שאמאניים מתמקדים בהשבת הנשמה ובריפוי אובדן נשמה. ומרפאים הוליסטיים אחרים מתמקדים באיחוד הגוף, הלב, השכל והנשמה. אפילו הפסיכולוגים והתרפיסטים מתחילים לשלב ריפוי רוחני בעבודתם, כגון אלה הפועלים בתחומים הטראנספרסונאליים של הפסיכולוגיה.

ריפוי רוחני נתפס גם כהתנסות טראנסנדנטלית של חיבור מחדש לטבע האמיתי שלנו. כפי שהסופרת, והמורה שאקטי גאוויין כותבת: ״ריפוי רוחני מתרחש כאשר אנו מתחילים להתחבר מחדש במודע עם ההוויה המהותית שלנו – הישות החכמה, האוהבת, העוצמתית והיצירתית שהיא אנחנו בעומק ליבתנו״. 

הצד האפל של הריפוי הרוחני שאף אחד לא מדבר עליו

קיימת סיבה לכך שאף אחד לא מדבר על הצד האפל של הריפוי הרוחני. ראשית, רוב האנשים כלל לא מודעים לכך שקיים צד אפל. שנית, גם אם הם מודעים לו, הם מרגישים שלא בנוח להכיר בו ולהתמודד עמו.

וכאן אני נכנסת לתמונה: עובדת הצללים הידידותית שלכם. אני אסייע לכם בכך שאתאר כיצד בדיוק חיפוש אחר ריפוי רוחני עלול להוביל להרס עצמי ומדוע. נשמע פרדוקסלי, נכון? ובכן הנה הנקודה, זה אכן פרדוקסלי! ריפוי רוחני יכול להיות חידה עטופה בתעלומה, ואסביר מדוע.

כדי להסביר הכול באופן הקצר והמתומצת ביותר, אתחיל בכך שאומר ישנם שני תאומים אפלים לריפוי הרוחני:

התנגדות רוחנית

את התאום האפל הראשון אני מכנה בשם ״התנגדות רוחנית״. מה משמעות הכינוי ״התנגדות רוחנית״? ביסודו של דבר, המשמעות היא שלעתים אנו משתמשים בריפוי רוחני כבתירוץ ל״היפטר״ מרגשות, מחוויות ומזיכרונות מסוימים שלנו. 

מה שגוי בניסיון להיפטר מדברים שעברנו או לשחררם? זו צורה של התנגדות, והתנגדות מובילה לסבל עצום. אני מדברת על חרדה, דיכאון, כעס, טינה, מרירות וכן הלאה.

אני מאמינה שכל אדם בקהילה הרוחנית צריך להבין שהניסיון ״להירפא״ אינו תמיד קשור בריפוי. למעשה, תכופות אנו עושים שימוש בריפוי כתירוץ להכחיש, להדחיק, לנשל ולדחות את הדברים שאנו חווים.

מובן לגמרי שאנו רוצים לנסות להיפטר מהסבל שלנו – בייחוד אם אנו מותשים ופצועים עמוקות. אבל הנה הנקודה: ניסיון נואש להירפא יכול למעשה להגביר את האומללות שלכם ולהעמיק את ההתנגדות שלכם למה שמתרחש, ובכך למנוע מכם ריפוי אמיתי.

אחזור על המשפט הזה שוב (קראו אותו לאט): ניסיון נואש להירפא, יכול למעשה להגביר את האומללות שלכם ולהעמיק את ההתנגדות שלכם למה שמתרחש, ובכך למנוע מכם ריפוי אמיתי!

חשוב שנבין שריפוי רוחני אמיתי כרוך בהתמודדות עם הדברים שאנו עוברים, עם ההכרה בהם, הבחינה שלהם והשילוב שלהם. הוא לא כרוך בניסיון לברוח מהמציאות!

מורים רוחניים אפלים

התאום האפל השני מיוצג על ידי ״מרפאים״ רוחניים ואנשים שעוסקים ברוחנית שמודעים – ברמת ההכרה או תת ההכרה – לתאום האפל הראשון של הריפוי הרוחני. המורים הללו מודעים לאיכות הממכרת של משחק השיפור העצמי הנצחי והם משתמשים בו לטובתם האישית.

אני רואה זאת בכל מקום, פשוטו כמשמעו. עצוב לראות זאת. הדבר שכיח אצל אנשים שמאמינים שהם חייבים לשלם הון תועפות כדי ״להגשים את התשוקות שלהם״, לקיים רטט גבוה, וביסודו של דבר, לאגור עוד ולהיות עוד (מתוך אמונה שאין די במהות שלהם כפי שהיא ואין די במה שכבר יש להם). מתי מסתיימים למעשה השגה זו של עוד דברים ורצון זה להיות יותר ממה שהם? זהו מעגל נצחי שמוביל לסבל.

ואז, כמובן, יש לכם את הסוג המפחיד יותר של המורים הרוחניים, שנראים אלוהיים ונאורים על פני השטח, אך שהם מגלומנים מטורפים מתחת לפני השטח. מורה רוחני אמיתי תמיד יחזיר לכם את העוצמה, אבל מורה רוחני מזויף לא רק שיתהלך בגאווה כשהוא חובש את התלות שלכם בו כמו כתר, אלא גם יעודד תלות זו באופן פעיל. הוא יטען שיש לו את הכוח ״לרפא״ את כל הבעיות שלכם ולהעניק לכם את ״נתיב האמת היחיד״ להארה, לאור או לאחדות. ואם אתם מאמינים לו, הוא יטווה סביבכם רשת מסוכנת ויגרום לכם להאמין שמישהו מחוץ לעצמכם יכול להעניק לכם את הגאולה.

מהו ריפוי רוחני אותנטי?

״ריפוי – אין משמעותו שהנזק מעולם לא התרחש. משמעותו שהנזק שוב לא שולט בחיינו״. – אקשיי דוביי

אני מקווה שלאורך מאמר זה הסברתי את כוונתי היטב. אין להאשים את הריפוי הרוחני עצמו, אלא את הגישה המנטלית שלנו ביחס לריפוי הרוחני.

כאשר משתמשים בריפוי רוחני כדרך להימנע, להכחיש, להדחיק ולנשל את הבעיות שלנו באמצעות ״התנגדות רוחנית״, אנו עושים שימוש לרעה בפוטנציאל שלו. וכאשר נעשה שימוש בריפוי רוחני כמו בגזר מתנדנד בידי מורים רוחניים לא-אתיים ולא-חכמים, אזי הוא הופך טמא.

מהו ריפוי רוחני אותנטי? ריפוי רוחני אמיתי עוסק בהתמודדות, בהכרה, בחקירה ובשילוב הדברים שאנו חווים. הוא לא עוסק בניסיון לברוח מהמציאות שלנו! זה עד כדי כך פשוט.

חשבו על הנושא באופן הבא: אם היה לכם פצע מדמם ומלא מוגלה… האם הייתם באמת משיגים דבר מה אילו הייתם עוצמים את עיניכם ומעמידים פנים שהוא אינו קיים? לא. הכאב והזיהום עדיין יהיו שם. האם באמת הייתם נרפאים על ידי העמדת פנים שהפצע לא שלכם או על ידי העברת האחריות לידי אדם אחר? לא. אתם עדיין סוחבים את הפצע שלכם לכל מקום. הוא לא ייעלם בקרוב. הדרך היחידה לרפא פצע מזוהם היא להתמודד עמו, לקבל אותו, ולמצוא דרכים להקל על הסבל שלכם – לא כדרך לנסות לברוח מהמציאות שלכם – אלא כדרך של אהבה עצמית. עבורי, זו המשמעות של הריפוי הרוחני האמיתי.

אז בכל הקשור לנושא הריפוי הרוחני, היו מודעים בבקשה למלכודות הללו ויישמו זהירות בריאה. מיומנויות חשיבה ביקורתית וכנות אישית קיצונית כה חשובות בזמן הזה.

***

אני מודה שבעבר השתמשתי בריפוי הרוחני כדי לנסות ולהימלט מהסבל שלי. כאדם שהתמודד עם חרדה במשך שנים, תכופות נפלתי למלכודת הניסיון לבצע עקיפה רוחנית בכל הקשור לסבל שלי, באמצעות שיטות ״להרגשה טובה״ שהבטיחו ״להיפטר״ מיידית מהחרדה. זה לא עובד. הניסיון לשים פלסטר על פצע מזוהם רק יחמיר את הבעיה. התנגדות למציאות שלכם, אפילו בדרך ״רוחנית״, רק תעמיק את הסבל שלכם. הדרך היחידה לצאת היא לעבור ״דרך״…. עליכם לרדת ללב ולשורשי הבעיות שלכם כדי לרפאן.

אהבה ושלווה לכולם.

 

***

אתר זה קיים כבר כעשרים שנים. אין עוד כמוהו בארץ. הוא משמש כספריית עצומה של תרגומים וחומרים מקוריים, הנגישה לכל מי שמעוניין להיכנס ולקרוא. הכניסה חופשית. יכולתי לשים בכניסה עמדת תשלום, למכור מנויים… אבל זה לא מרגיש לי נכון. אולם, כדי להמשיך בעבודת התרגום אני זקוקה לתמיכה ולעזרה שלכם – הקוראים.
לחצו על הלב ותנו מהלב. ~ סמדר