הצורך לרצות אנשים

הסכנות הנסתרות הטמונות בהיותכם ״נחמדים מדי״

אלת׳יאה לונה

ינואר 2017

מאנגלית: סמדר ברגמן

 

אתם מרגישים לחץ פועם בעורקיכם, גוש בגרונכם, בעת שהעמיתים שלכם מתבוננים בכם בציפיה. הם מחכים לתשובה. הם מצפים שתענו בחיוב. כל נים בהווייתכם רוצה לצרוח: ״לא, אני לא יכול״. אך כאילו קפאכם השד, אוטומטית, אתם מחייכים במתיקות ועונים: ״כן, אעשה זאת״.

מה לעזאזל קרה כאן? למה לא יכולתם לומר ״לא״ ולהסתלק?

אם אתם דומים לי, הצורך לרצות אנשים אחרים יוצר תוהו ובוהו בחייכם. הוא רומס את נפשכם שוב ושוב. הוא גוזל מכם שלוות נפש, התעצמות אישית ואת האומץ להגשים את המטרות והחלומות שלכם. הוא פוגע בכם כאשר אתם מדוכאים ומזחיל אתכם על גחונכם. ייתכן שהוא תורם אפילו לבעיות כרוניות בחייכם, כגון הפרעות חרדה, דכאון, התמכרויות או תלות.

אז מה זה בדיוק ״ריצוי אנשים״… ואיך נוכל להתמודד עם סיבת השורש שלו?

16 הרגלים של טיפוסי אישיות הלוקים בצורך לרצות אחרים ללא הרף

בזמן כזה או אחר, כולנו התמודדנו עם ריצוי אנשים. ככלות הכול, כיצורים חברתיים, אנו נתונים ללחץ חברתי וקיימת בנו תשוקה להשתייך. אבל יש הבדל גדול בין הרצון להיות מקובלים לבין ריצוי אנשים. ריצוי אנשים אינו חולשה המתרחשת מדי פעם: הוא מאבק יום-יומי.

הנה 16 הרגלים שכיחים:

  • קשה לכם לומר ״לא״.
  • אתם מתקשים להיות אסרטיביים ולהשמיע את דעותיכם.
  • אתם ערים ורגישים מאוד לדחייה נתפסת מצד אנשים אחרים.
  • אתם אמוטופובים (מפחדים מרגשות שליליים).
  • אתם אלטרואיסטים/פילנטרופים באופן מוגזם.
  • תכופות אתם עושים טובות לאחרים ואחר כך סובלים בשל כך.
  • יש לכם תחושת עצמי חלשה וגבולות בין-אישיים פרוצים.
  • אתם הופכים תלויים או תלויים-הדדית מבחינה רגשית במסגרת מערכות יחסים או חברויות.
  • אתם מכורים לקבלה ולאישור מצד אחרים.
  • אתם רוצים באופן נוירוטי שאחרים יחבבו אתכם, ויהיה מה.
  • אתם מרגישים שבורים במשך ימים או שבועות כאשר מישהו מבקר אתכם.
  • יש לכם הערכה עצמית נמוכה.
  • אתם פועלים בהתבסס על מה ש״אנשים אחרים חושבים״ עליכם.
  • אתם תמיד מציבים את עצמכם בנעליהם של אנשים אחרים, אך לעתים נדירות מפגינים חמלה כלפי עצמכם.
  • אתם מאמינים באופן עיוור באופי ״הטוב״ של אנשים אחרים, גם כאשר ברור שהם נוהגים בכם בגסות.
  • אתם מפחדים לאבד שליטה משום שאתם מדחיקים הרבה כל כך.

בנוסף לכך, נאמר שריצוי אנשים יכול להוות גשר למצבים אחרים, כגון הפרעת אישיות גבולית והפרעת חרדה חברתית.

מדוע התנהגות ״נחמדה מדי״ עלולה להיות מסוכנת

ברור שאין שום דבר רע בהתנהגות נחמדה. אבל הצורך הנוירוטי להיות נחמדים הוא מסוכן מכמה סיבות. הנה הסיבות לכך:

1. אתם מדחיקים רגשות רבים

הרצון שאנשים אחרים יאהבו אתכם ויזדקקו לכם כל הזמן גורם, לא מן הנמנע, להדחקה של רגשות לא נוחים. אני מדברת על זעם, שנאה, מרירות, כעס, אבל ולחץ – כל דבר שעומד בניגוד לדימוי האלטרואיסטי שאתם שואפים להציג. יכול להיות שאינכם מודעים לכך שאתם מדחיקים סוגי רגשות אלה, אך היו בטוחים, הדבר חלק מהפורמט. אינכם יכולים להעניק את עצמכם לגמרי לאנשים אחרים, למנוע דברים מעצמכם, ולצפות שתרגישו שמחים ועליזים בטווח הארוך.

הדחקת הרגשות מביאה, בסופו של דבר, להתמוטטות פיזית או פסיכולוגית. מחלות מנטליות ופיזיות כרוניות רבות מתודלקות על ידי הרצון הנוירוטי לרצות אנשים אחרים.

2. לחץ עצום ״לשמור על התדמית״

אחד הדברים הגרועים ביותר, הכרוך בצורך להיות נחמדים, הוא הלחץ העצום שאתם מרגישים לשמר ללא הרף את הדימוי העצמי שלכם. אתם נהנים מכך שהאנשים מחבבים אתכם כל העת, מעדיפים להימנע מרגשות שליליים ולזכות באור הזרקורים בשל היותכם ״צדיקים״. אבל יש מחיר להתמכרות הזאת: מתח כרוני. לעתים קרובות, מתח זה הוא נסתר, אבל הוא תמיד שם, תמיד דורש שתלבשו את המסכה שלכם, אף על פי שיכול להיות שהיא חונקת אתכם.

3. אנשים משתמשים בכם

כאשר אתם מרצים אנשים אתם חושפים את עצמכם לניצול. נרקיסיסטים, ערפדי אנרגיה, בריונים וסוגים אחרים של אנשים פגועים נמשכים אליכם כמו דבורה לצוף. גבולות חלשים, הערכה עצמית נמוכה ורעב שאינו יודע שבעה לרצות, הופך אתכם למטרה המושלמת – ״השתמש ונצל״. ובאופן לא מודע, אתם אוהבים להרגיש שזקוקים לכם ושאתם רצויים, ולכן שלא מדעת, אתם ממשיכים את המעגל הרעיל.

4. יש לכם צורך עז להיות בשליטה

בתחילה, ריצוי אנשים עשוי להיחשב לפעולה לא אנוכית. אבל ריצוי אנשים הוא למעשה פעולה אנוכית, משום שאתם מנסים לשלוט בתגובתו של מישהו כלפיכם, על ידי כך שאתם מתנהגים בדרך מסוימת.

למעשה, ריצוי אנשים קשור יותר לרצון להיות בשליטה מאשר בצורך לרצות אנשים אחרים. הרצון להתחבב על אנשים אחרים הוא רק תסמין של הרצון להיות בשליטה, כיוון שעמוק בתוככם אתם מרגישים חסרי אונים או חסרי ערך. זו הסיבה מדוע ריצוי אנשים הוא כה מתיש – הוא פועל בניגוד לזרם החיים, ודרוש מאמץ גדול מאוד כדי לבצעו.

5. אף אחד לא מכיר את האני ״האמיתי״ שלכם

העובדה שאתם שומרים דברים רבים כל כך נעולים בתוככם מפחד פן ידחו אתכם, הופכת אתכם זהירים מאוד. למעשה, אם אתם מרצים אנשים, אתם עלולים לפחד, למשל, משכרות, כיוון שאז כל המחשבות והדעות הסודיות שלכם יעלו לפני השטח. במילים אחרות, שוב לא תשלטו בעצמכם.

כאשר אתם מרצים אנשים, אף אחד לא באמת מכיר את האני ״האמיתי״ והאותנטי שלכם – הם מכירים רק את החזות שאתם מציגים להם. לרוע המזל, רצון זה להיות אהובים ומקובלים פועל תכופות כבומרנג, גורם לכם להרגיש בודדים ומנותקים אף יותר עם הזמן. בסופו של דבר, אתם מרגישים ״בלתי נראים״, גם אם אתם נמצאים באור הזרקורים ללא הרף.

איך להפסיק לרצות אנשים

טבעי שתשאלו עכשיו: ״איך אוכל להפסיק לעשות את זה?״

יש עצות רבות והפתרון להתגברות על התמכרות זו (וזו אכן התמכרות) הוא לא לפנות לכיוון ההפוך – ולשלוח אנשים ״ללכת לעזאזל״. זו גישה ילדותית. במקום זאת, אני ממליצה על הגישה הקשה יותר, אך החכמה יותר והיא:

לקבל אחריות כלפי האושר שלכם

ללמוד להיות אסרטיביים – מאמר באנגלית

ללמוד כיצד להרגיש ולקבל באופן פעיל רגשות שליליים/כואבים

ללמוד למצוא הערכה עצמית בפנים, לא בחוץ

הוספתי קישור למאמר המתאים לארבע הנקודות הללו. קראו את המאמרים שעוסקים בנושאים עליהם עליכם לעבוד.

כמישהי שמתמודדת עם תכונה של ריצוי אנשים, אני יודעת עד כמה הרסנית היא יכולה להיות. בשל הצורך להתקבל על ידי אנשים אחרים, סבלתי תקופות אינטנסיביות של חרדה וכאב כרוני, שלא להזכיר המון רגשות מודחקים במשך שנים.

אבל הצעד הראשון להתגברות על בעיה זו הוא להסיט את נקודת המבט שלכם מהעולם החיצוני, אל העולם הפנימי. בסופו של דבר, לאחר שתתרגלו את הנקודות שהוזכרו להלן, תהיו מסוגלים לומר, כמוני, בכנות ובפתיחות ״טוב ודי לי עם עצמי״.